Sås till kycklingen.

2011-04-14 @ 22:27:06

Jag själv äter ju varken kyckling eller kött, förutom fisk och skaldjur då. Men inget annat kött :)
Men jag brukar laga det till Ante. Idag blev det fullkorn- & rödris med kycklinglåda i ugn.
Jag gillar att göra mat från scratch, händer att jag gör sås på påse men inget jag föredrar.

Och som ni vet så älskar jag att experimentera ihop egna recept^^
Så här kommer en god sås till kycklingen..jag själv har inte smakat på den, men Ante tyckte den vart "perfekt" som han sa haha.
Så here goes..



Sandra's kycklingsås ca 3 port

Spad ifrån kycklingen (det som brukar bli kvar när du antingen stekt eller haft kyckling i ugn)
2,5 dl lätt cremé fraiche
ca 1 dl vatten
½ hönsbuljong tärning
Dragon-, paprika-, citronpeppar krydda
Lite mjöl

Gör så här:

Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärningen, ha i spadet från kycklingen.
Ha i lite mjöl så det tjocknar, viktigt att du rör ut mjölet så att det inte blir klumpar!
Ha i cremé fraichen, rör om ordentligt men snabbt och ta bort från plattan (börjar cremé fraichen koka så kan den bli lös, så ha inte på plattan för länge utan bara värm upp den). 
Rör sedan i kryddorna och servera!

Vad tyckte ni själva om såsen?

Vet att ni är flera som läser min blogg, har Du testat något av mina recept nån gång?
Vilket/vilka i så fall och vad tyckte du?
Jätte kul och höra när någon berättar att det gjort något av mina recept^^
Som ni kanske förstått så är matlagning något jag verkligen älskar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0